Téli motortárolás.

2009.10.20.

Mivel ismét aktuálissá vált a kérdés, arra gondoltam, hogy ezt a cikket megismételjük.
Ispán


Sziasztok!

Páran megkérdezték, nincs-e kedvem írni pár sort a téli leállással kapcsolatban, gondoltam (igaz kicsit megkésve) tényleg jó ötlet, hátha tudok egy-két hasznos tanáccsal szolgálni. 


Először is kezdjük azzal, hogy mielőtt téli álomra tesszük kedvencünket, jó alaposan mossuk le! Gondoljatok bele, hogy a mosogatóban hagyott edényt, (aki nem szokott mosogatni kérdezze meg a párját :o) minél tovább hagyjuk száradni annál nehezebb lesz elmosni. Ugyan így van ez, az út porával is. Minél tovább hagyjuk rászáradni azt a sokfajta szennyeződést, amit az úton összeszedünk, annál nehezebb lesz letakarítani, sőt, némelyiket már nem is fogjuk soha. Egyébként a tél arra is jó, (persze akinek van rá lehetősége, szerszám, idő, stb.) hogy megbontsuk a motorunkat néhány helyen, és így olyan részeket is meg tudunk tisztítani, amelyekhez máskor nem férünk hozzá. Gondolok itt ülés, oldal burkolatok eltávolítására, netán kerekek kivételére, fényszóró, kormánykapcsolók leszerelésére stb. De, ne szaladjunk ennyire előre! Bár az üzemanyagtartályunk belülről, egy konzerváló anyaggal be van vonva, az oxidálódás elkerülése végett, nem árt teletankolni leállás előtt. Idősebb, vagy már sérült, javított üzemanyagtartállyal rendelkező motortulajdonosokra ez különösen vonatkozik! Gondoljatok bele, mennyi kellemetlenséget okoz, egy dugulás az úton, pláne egy befecskendezős motornál!!! Senkinek nem kívánom. Most arra nem szeretnék kitérni, hogy egy idős, vagy sérült tankot, hogy lehet konzerválni. 


Ha már tankolunk, ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni, illetve beállítani (ezt sokan elfelejtik!). Most már hazamehetünk, hogy téli alvóhelyére tegyük motorunkat. Van olyan motor, amelyik fűtött helyen telel, de akad olyan is amelyik akár mínuszban, emiatt kétféleképpen lehet elaltatni motorunkat, de van amit mindkét esetben el kell végezni. Először is, az üzemanyagokról. Igaz, hogy egyre több hasznos (?) tulajdonsággal bírnak, de ezeket hozzáadott adalékanyagokkal érik el, amiktől, káros tulajdonságaik is lesznek! Az egyik, és legfontosabb, hogy ha elpárolog a benzin, az adalékanyag vízkőszerű képződményként kiül, lerakódik bárhova, és bármire! Ez főleg, a karburátoros motoroknál okoz gondot, mivel ott nyitott a rendszer, és a benzin el tud párologni. A befecskendezős motoroknak sem tesz jót, de ott (normál körülmények között) nem okoz akkora problémát, mert nincs párolgás, legfeljebb nyomásvesztés. Tavasszal az első indításnál komoly gondot tud okozni, ez a kövesedés. Erre a problémára legegyszerűbb megoldás, ha három-négyhetente kitoljuk a szabadba és beindítjuk. 


Több legyet is ütünk egy csapásra. Először is megforgatjuk a motorolajt, és nem hagyjuk, hogy tejesen lefolyjon a henger faláról, és sorolhatnám. Másodszor, töltjük az akkumulátort, de erre még kitérek. Végül, így rendszeresen átmossuk az üzemanyag rendszert, és elkerüljük a kövesedést. Még egy jó tanács azoknak, akiknek van benzincsap a motorjukon! Minden hosszabb leállításnál (több hetes) zárjuk el a benzincsapot, és egy kis gázadással addig járassuk a motort, amíg le nem áll. Így kiürítjük az üzemanyagrendszert, és meggátoljuk az adalékok lerakódását. Térjünk vissza egy kicsit a mosás utáni tároláshoz. 


Bár a Star-osok többségének nem kell vele foglalkozni, de akad, akinek lánc hajtású a motorja. Mint tudjuk :o) minden mosás után a láncot kenőanyaggal kell bevonni, amit ilyenkor nem árt akár túlzásba vinni, tavasszal majd letakarítjuk. Aki tudja a bowdeneket is beolajozhatja, valamint, a műanyag, és gumi alkatrészeket sem árt valamilyen ápoló anyaggal bevonni, kezelni. Szándékosan nem mondok ápolószer típusokat, mert mindenkinek megvan a maga kedvence, de ha mégsem, akkor bőven van választék a szaküzletekben, hogy válasszon mindenki magának. Nekem az a véleményem, hogy jobbnál-jobb szilikonmentes ápolószerek vannak, én a szilikont legfeljebb szexuális kiegészítőnek tartom jónak. :o) De nem akarok befolyásolni senkit. Azoknak, akik nagyon hidegben, netán szabad ég alatt tartja a motorját, a szilikon is jobb, mint a semmi, hogy megvédjék, az időjárás szélsőségeitől, pára, fagy, stb. Beszéljünk egy kicsit az akkumulátorokról. Elsősorban szeretném felhívni a figyelmet az aksi töltőre. Ne higgyétek el a különféle áruházláncok hirdetéseit, miszerint motorkerékpárhoz való töltőt árusítanak! A többségük, nem felel meg a szabványnak, inkább szaküzletben kérjetek tanácsot, ha nem akarjátok tönkretenni az akkumulátorotokat. Akinek nincs töltője, (nekem van mégis ezt teszem az előbb felsoroltak miatt) ahogy az előbb említettem, ha időnként beindítja a motort, az is elegendő, hogy az aksi ne merüljön le teljesen.

Végül a leparkolásról annyit, mivel nem sokunknak van középállványa, aki tud szerezzen be egyet magának. Sokan azt hiszik, azért kell a motort télire felbakolni, hogy a gumikat tehermentesítsük. Ebben van valami, de a mi esetünkben, ez nem teljesen igaz. Valóban nem tesz jót a guminak, (pláne laposan) ha egy ponton, hónapokra netán évekre terheljük, de mivel nem vagyunk veterán motorosok, és a többségünk futásteljesítménye, megkívánja sokszor az évenkénti gumizást, így nem ez a fő probléma. Sokkal inkább gondot tud okozni az oldal sztenderen való tárolás, a teleszkópoknak! Nem egy motort láttam, amelyiknek a teleszkópja, tavaszra elkezdett folyni az állandó oldalfeszülés miatt! Tehát, ha van rá lehetőségünk, tehermentesítsük a teleszkópjainkat.

Hirtelen ennyi jutott eszembe, remélem, tudtam egy-két hasznos tanáccsal szolgálni. Ha van még kérdésetek, írjatok, vagy hívjatok nyugodtan 


Üdv. Mindenkinek, Copfos 


-----------------------------------------------------------------
A hozzászólás csak tagok számára lehetséges!

- Belépés
- Regisztráció

-----------------------------------------------------------------

 
Dover 

                                               

 

                                                     

 

 

 

.

 .

 

 .

 


 


Rólunk Céljaink Hírek Eseménynaptár Támogatók, Linkek Tagfelvétel Fórum Galéria Magazin Főoldal